Debat | Lauritz.coms konkurs udstiller vigtig­heden af uenighed i bestyrelser

Det har været som at se en trafikulykke i langsom gengivelse at følge med i begivenhederne, der nu er kulmineret med konkursen af Lauritz.com. Historierne om kunder, der har ventet i månedsvis på deres penge og nu, formentligt, må vinke farvel til dem, er ulykkelige og triste – desværre overgået af velgørenhedsorganisationer, som har mistet store summer, der skulle gå til udsatte grupper.

Nu begynder jagten på at få placeret et ansvar. I den jagt er det, i juridisk øjemed, den øverste ledelse i en virksomhed, der skal undersøges. Den øverste ledelse udgøres både af direktion og bestyrelse, så her er det væsentligt at se på, hvordan bestyrelsen har ageret.

Indtil maj sidste år var Claus Due Pedersen bestyrelsesmedlem i Lauritz.com. I et interview i Børsen fortæller han, hvordan han i de fire år, hvor han først var formand, siden menigt medlem, og repræsenterede de andre aktionærer end ejerægteparret Bengt og Mette Sundström, konstant var bekymret for den svage likviditet – og gjorde højlydt opmærksomhed på det.

Læs mere om krise og bestyrelsesansvar i Kenneth og Peters debatindlæg i Børsen HER

 

Tilmeld dig uddannelsen

Modtag materiale